Læsetid: 5 min

5 vaner, der øger dit overskud (+ 5 der giver underskud)

5 STÆRKE TAKE-AWAYS

  • Se din krop som en konto, du kan sætte ind på med energi – men også hæve fra. Hjernen er formuebestyreren, der holder skarpt øje med indtægter, udgifter og saldo.
  • Du kan sætte ind på din kropskonto ved at sørge for bl.a. passende mængder af søvn, næring og træning.
  • Det koster på din kropskonto at fx sove for lidt, træne for meget, arbejde for meget og være tynget af konflikter.
  • Det tager længere tid at komme fra minus til plus end omvendt – men det kan lade sig gøre med små, effektive investeringer (mikrotræning fx), som giver dig mere energi, end de tager fra dig. 
  • Du kan styrke din indre sansning – interoception – så hjernen fortolker input fra kroppens sanser korrekt. Det kan du bl.a. gøre gennem sansestimulerende flows i programmet RECONNECT.


Har du penge, kan du få. Har du ingen, må du gå.

Så kontant synges det i den gamle børnesang.
Helt så kontant er det selvfølgelig ikke, når det gælder kroppen.
Men der er noget om det.

For hvis du ser på din krop som en konto, der kan være i plus eller minus – og som du kan sætte ind på eller hæve fra – så kan du være så meget i plus, at du har ‘råd til det hele’. Eller så meget i minus, at der ikke er overskud til selv den mindste aktivitet.

Hjernen er den ansvarlige formuebestyrer, som holder skarpt øje med indtægter, udgifter og saldo. Den kan låne dig penge (energi) i en kort periode – men den indkræver også gæld og kan vælge at lukke helt i for (krops)kontoen.

Du kan læse mere om din kropsøkonomi her.

Vil du bare gerne vide, hvad der giver plus, og hvad der giver minus? Hvad der bryder ned, og hvad der bygger op?

➕ DISSE TING GIVER DIG OVERSKUD PÅ KONTOEN

Lad os starte med plusserne. Alt det, der sætter ind på din konto og bidrager til, at du får opbygget en buffer til tider, hvor du har brug for noget ekstra at trække på. 

Plusposter er fysiske og mentale tilstande og vaner, som reducerer belastningen på din krop og fylder den op med ny energi.

Med andre ord: gør dig mere modstandsdygtig, så du har noget at stå imod med eller tære på, når uventede ‘udgifter’ opstår – og det gør de for alle på et tidspunkt (ekstra travlhed og flere krav, stress, en periode uden nok søvn, sygdom og så videre).

Du sætter ind på din kropskonto ved bl.a. at sørge for passende mængder af søvn, næring og træning. Ved at have en stabil livsrytme, så din hjerne kan forudsige og allokere præcis de ressourcer, som du behøver. Hverken mere eller mindre.

➗ DISSE TING TÆRER PÅ DIN KROPSLIGE OPSPARING

Det liv, vi lever, det koster.
Det må bare ikke koste mere, end vi kan betale.
Udgifterne er de fysiske og mentale tilstande og vaner, som reducerer din krops evne til at regulere og modstå belastning.

Med andre ord: de trækker fra din konto, og har du for mange ‘udgifter’, opbruger du din kropsopsparing og begynder at etablere en gæld, som vil vise sig i, hvordan din krop og hjerne har det. Det er som at svinge kortet for meget uden at få løn – den bliver ikke ved med at gå.

Det tærer på din kropskonto fx at sove for lidt, træne for hårdt, arbejde for meget og være tynget af konflikter. Hvis det ender i et regulært overtræk, som står på for længe, kan du få det skidt; blive mere træt, få ondt, føle dig presset og have absolut ingen energi til selv de mindste ting.

Det kan ske gradvist gennem fx langvarig stress på jobbet, i familien eller kroppen. Men kan også ske med en enkelt tung post, som vælter læsset – en ulykke, fyring, en voldsom skilsmisse, et dødsfald tæt på.

Men jo tættere, du er på plus. Jo større buffer, du har opbygget. Des mindre vil sådan en tung post koste dig, fordi du har mere at tære på.

FÅ BALANCE PÅ KONTOEN IGEN 

Når du sætter ind på kontoen, bygger du op i din krop. Når du trækker fra, bryder du ned i din krop.

Det er to gear, som kroppen kan skifte imellem, men det kræver balance – og der skal helst mere ind og mindre ud. Helt som i banken.


En uforudsigelig 'økonomi' (manglende overblik over, hvad der kommer ind og ud + dårlig kropsbevidsthed) gør det svært for din hjerne at vide, hvor mange ressourcer en given aktivitet koster.

Den kan derfor finde på at forsøge at regulere din adfærd, så du bruger mindre energi og indtager mere (du kender det nok som at blive mere sulten, når du ikke sover nok, eller blive umådeligt træt efter en periode med hård mental belastning?).


Men du kan faktisk godt arbejde med at give din hjerne et bedre overblik over din krop og din 'økonomi'. Hjernen får nemlig besked fra dine sanser (og hormoner og signalstoffer) om, hvad der sker i dit system. Og ud fra de beskeder lægger den 'budgettet' for, hvor meget energi forskellige processer i din krop må trække.

Det kræver, at din hjerne får klare signaler fra dine sanser – og at den kan tolke dem korrekt – hverken for lidt eller for meget. Det er din interoception – indre sansning – som står for kommunikationen mellem dine sanser og din hjerne.

Og den kan heldigvis trænes, så kvaliteten af signalerne bliver toptunet, og du får en grundlæggende følelse af tryghed i din hjerne – og dermed råderum til at kunne gå i gang med at sætte ind på din kropskonto med effektive mikro-investeringer – mikrotræning – der giver dig mere energi, end det tager fra dig, så regningen ikke bliver større, end det du lige nu har råd til. 


Prøv dette blide flow fra programmet RECONNECT, som hjælper hjernen med at regulere flere funktioner som blodtryk, puls og blodsukker. Det er med til at opgradere din indre sansning, så hjernen bedre kan fornemme, hvad der foregår i kroppen og kan træffe beslutninger om, hvordan den kan svare på kroppens behov – helt uden at du behøver at bruge energi (som du måske ikke har) til at tænke over det.

(hvis du ikke kan se videoen herunder, har du formentlig sagt nej til cookies – sig ja til cookies og genindlæs siden, så vil du kunne se videoen)

Find flere øvelser som denne plus 7 ekstra styrketræninger i programmet RECONNECT her.

Hvordan er din balance mellem plusser og minusser lige nu?
Del gerne i en kommentar herunder ⬇️

Skriv en kommentar

Mød Anna Bogdanova, adfærds- og træningsekspert

Jeg har de sidste 15+ år lært titusindvis af kvinder, hvordan de får skabt en regelmæssig træningsrutine med 5 minutters mikrotræningsbidder, der er målrettet både nervesystem og muskler, så de får adgang til meget mere styrke, frihed og energi i deres hverdag. 

Spørger du mig, er denne højeffektive træning den vigtigste investering i din fremtid.

Læs mere her

LÆS FLERE ARTIKLER