Læsetid: 4 min

Frederikke Antonie Schmidt - kvinden bag de høje hæle, man faktisk kan gå i

Med sit brand Roccamore har Frederikke Antonie Schmidt revolutioneret markedet for højhælede sko ved at lave høje hæle, som både er flotte og behagelige at gå i (den er god nok, og vi siger tak!).

Samtidig har hun sat en streg under, at glimmer(sko) ikke kun er til fest, ved at insistere på at tilføre mere glam og glimmer til en hverdag, der var tung for de fleste under Corona-nedlukningen – under hashtagget #whentheworldsucksglitterrocks

Men det handler ikke kun om sko for Frederikke.
Hendes mission er at
inspirere kvinder til at stå stærkt og tage deres plads i verden.

Og det er jeg gået sammen med Frederikke om i kampagnen HOW TO WALK IN HIGH HEELS (klik videre og få gratis træning til at gå stærkere gennem livet). 

Frederikke fejrer også rebellerne og opkalder skoene efter kvinder, som hun selv bliver inspireret af. Hun har skabt et stærkt fællesskab, hvor man hylder modet til at stå frem og være den, man er, og favner hinandens forskellighed med største naturlighed.


Og så har Frederikke fået flere stærke sager på agendaen med sine ikoniske kampagner, som fx sidste år til jul med “All I Want For Christmas…  is the right to wear whatever makes me comfortable”-kampagnen, som stillede skarpt på de fordomme, der stadig den dag i dag er bundet op på vores valg af beklædning: 
This summer, crop tops divided Denmark: who were allowed to wear them and who were allowed to have a problem with them?

And what about a hijab, a transparent dress or high heels? Who is allowed to wear what, and who decides what is right and wrong?


What if we used our energy to salute those who are different from ourselves, instead of judging each other?

What if we stop looking for flaws and reject things we don't understand, and instead choose to celebrate each other?

What a Christmas it would be!


KAN KVINDER LAVE SERIØS BUSINESS KLÆDT I PINK?

At blive vurderet på sin ydre fremtoning er noget, som Frederikke selv har kæmpet med i opstartsfasen af Roccamore.
Første gang, vi skulle søge investorer til Roccamore (...), skulle jeg møde en af de helt store chefer for en stor kapitalfond i Skandinavien.

Jeg var mega nervøs og usikker. Det var et stort og vigtigt møde. Jeg havde terpet og forberedt mig med de vildeste spreadsheets, tal og data i flere uger.

På dagen for mødet har jeg en pink nederdel, lyserød top, lyserøde sko og en sort blazer på. Jeg kommer ind i lokalet, og når ikke engang at sige noget, før han kigger mig op og ned og siger:

”Prøv at høre her, det der går ikke. Jeg kan overhovedet ikke tage dig seriøst, hvis du kun skal have pink på.”

Siden har jeg gjort en dyd ud af altid at have et eller andet pink på til alle store møder. For det skal han fandme ikke have det sidste ord i.
(Frederikke Antonie Schmidt i Femina)
Det er ikke første gang, Frederikke er blevet undervurderet.

Jeg fik en virkelig dårlig karakter , fordi min underviser og censor mente, at det var urealistisk og besværligt .

Jeg blev så provokeret, at jeg startede en crowdfunding-kampagne for at bevise, at det kunne lade sig gøre at lave sko til kvinder, der både er sexede og komfortable.


Det endte med, at jeg fik 330.000 kroner fra 306 mennesker, og så måtte jeg jo færdiggøre det, jeg havde begyndt.

Med 30.000 par solgte sko sidste år, må man sige, at Frederikke har modbevist al skepsis. Skoene er blevet certificeret af Hvidovre Hospital til at fjerne 44 procent af presset på fodens svang, 26 procent på forfoden og 19 procent på hælen.

Og Roccamore er blevet
det første brand i verden til at certificere høje hæle inden for cradle to cradle – hvilket betyder betyder, at de har fuldstændig kontrol over hele deres værdikæde.

Frederikke Antonie Schmidt går også forrest for at bane vejen for flere iværksættere og kvinder i særdeleshed. Hun deltager hyppigt i debatter om ligestilling og dansk iværksætteri.

Vi skal have kvinder til at stå stærkt i verden, og vi skal inspirere kvinder til at sige deres drømme højt.

Hvis man gerne vil have mere i løn, skal man kæmpe for det, og hvis man har lyst til at starte en virksomhed, skal man gøre det.

Man skal vokse, man skal vækste, og man skal turde at gå efter de ting, man drømmer om. 
Af alle de grunde vil jeg gerne hylde Frederikke Antonie Schmidt (og ja, jeg er også en shoe-lover!), og jeg har dedikeret øvelsen ON YOUR FEET til hende.

Øvelsen kæler for dine fødder, så de både kan blive klar til høje hæle og til at sikre, at når du står på jorden med flad fod, at du har de bedst mulige forudsætninger til at skabe kraft gennem din ben og balder, fra storetåen til hælen til underbenet og hele vejen op.

Her får du ON YOUR FEET:

(har du problemer med at se videoen, er du måske ved en fejl kommet til at sige nej til cookies - klik på det lille sorte ikon nede i højre hjørne og vælg 'tillad alle')


Skriv en kommentar

OM ANNA

Anna Bogdanova har en akademisk baggrund inden for adfærdsdesign og psykologi samt videreuddannelse inden for bl.a. træningsfysiologi, funktionel neurologi, moderne smerteteori, stressrådgivning og anvendt hjernevidenskab.

Hun har 16+ års erfaring med at sammensætte træningsforløb til særligt kvinder 40+ ud fra en hjernebaseret tilgang, der både har fokus på muskelstyrke og hjernesundhed. Metoden sikrer, at du kommer ind i en regelmæssig træningsrytme og får maksimale resultater med minimal indsats – uanset alder, ambition og udgangspunkt.

Annas mission er nemlig at lære kvinder, hvad rigtig styrke er, og hvordan vi får adgang til den, så vi kan leve et aktivt  liv uden fysiske eller mentale begrænsninger, også langt op i alderen. 

Læs mere her

LÆS FLERE ARTIKLER