Læsetid: 3 min

JEG HAR ALDRIG TRÆNET SÅ LIDT OG FÅET SÅ MEGET UD AF DET

Stinemaria Mollie var hårdt ramt af overgangsalderen, da hun opdagede mikrotræning med kettlebells, og hun har stadig svært ved at forstå, at 5-10 minutters træninger har fået bugt med både hedeture, blues og de genstridige ekstra kilo, der sneg sig på i starten af 40’erne.




Stinemaria Mollie rager med sine 160 centimeter ikke ret højt op i landskabet – og så kan selv små 4-5 kilo godt fylde en del, særligt når de sidder på hofter, mave og bagdel, siger hun selv. Hun begyndte at tage de ekstra kilo på, da hendes mor blev syg. Pludselig var hun i 40’erne. Og i overgangsalderen. Og de ekstra kilo ville bare ikke slippe.

“Jeg gider egentlig ikke træne. Det siger mig bare ikke noget, og jeg vil hellere ligge på sofaen med en god bog. Så jeg indrømmer, at jeg blev fanget af Annas ‘mest mulig effekt med mindst mulig indsats’.

Men det var virkelig svært at tro på. Jeg er jo opdraget til, at man går i fitness, det skal være vanvittigt hårdt, man skal træne længe, og det skal foregå i maskiner.”

JEG GIVER DET BARE LIGE 1 MÅNED

“I begyndelsen handlede træning altid om, at jeg ville tabe mig. Have et quickfix. Men da jeg blev ramt af overgangsalderen, kunne jeg mærke, at det går kun én vej, og nu skal der simpelthen sættes ind med et andet fokus.

Derfor besluttede jeg mig for at prøve Annas træningsmetode, og jeg ville bare give det en måned. Men så ville jeg også virkelig prioritere det. De første 14 dage var jeg rasende, for jeg syntes, at alt min tid gik med træning. Altså, bare de der 5-10 minutter, ha ha!

De sidste 14 dage var en ‘fest’, og da de 28 dage var gået, skiftede det fra at være en pligt til en investering. Jeg har lyst til at træne. Det havde jeg aldrig troet om mig selv!"

Jeg har aldrig trænet så lidt og fået så meget ud af det. Hvor har jeg været fjollet alle de gange, jeg har stået og hevet i timevis i alle mulige maskiner, når 5-10 minutter på mit eget stuegulv var nok! 

JEG MÆRKER MINDRE OG MINDRE TIL OVERGANGSALDEREN

“Det der med overgangsalderen, det mærker jeg mindre og mindre til. Udover min træning efter Annas programmer har jeg også prioriteret min søvn og kost, så det har jo nok også noget at sige. Men hvor er det bare sjovere at spise ordentlig mad, når jeg har trænet – og sjovere at træne, når jeg har spist ordentlig mad!

I dag får jeg kun hedeture, hvis jeg stresser eller skal cykle langt og presser mig selv. Mine ledsmerter er væk, min hjernetåge er meget mindre, og den der tristhed, eller blues, den er også væk. Det har været så lidt, der skulle til, at jeg stadig synes, det er lidt skørt.

Som bonus har jeg OGSÅ tabt de kilo, jeg ikke har kunnet komme af med de sidste 8 år, hvor jeg har forsøgt mig med timelange træninger og alle de der maskiner! Og nu bliver jeg 50 år næste gang, og jeg har faktisk aldrig været så tilfreds med min krop som nu.

Mine lår er tonede, og jeg kan se mine armmuskler. Jeg er stærk, slank, tilpas. Min psyke har det godt. Det ville jeg ikke have troet for bare et år siden. Men det er blevet en god vane nu. Jeg SKAL bare have løftet de der 10 minutter om dagen.”

Stinemaria Mollie, 50 år, forfatter



Mød Anna Bogdanova, adfærds- og træningsekspert

Jeg har de sidste 15+ år lært titusindvis af kvinder, hvordan de får skabt en regelmæssig træningsrutine med 5 minutters mikrotræningsbidder, der er målrettet både nervesystem og muskler, så de får adgang til meget mere styrke, frihed og energi i deres hverdag. 

Spørger du mig, er denne højeffektive træning den vigtigste investering i din fremtid.

Læs mere her

LÆS FLERE ARTIKLER

HVAD ER DIN IDEALVÆGT?

HVAD ER DIN IDEALVÆGT?

Rigtig mange kvinder har et urealistisk billede af, hvilken vægt der er deres idealvægt. Få svaret på, hvad du i stedet bør have fokus på. Læs mere

DET ER IKKE SYND FOR DIG!

DET ER IKKE SYND FOR DIG!

Det er ikke synd for dig, når du træner efter dagsformen og måske er nødt til at skalere en øvelse eller træning ned. Det er derimod at træne klogt.  Læs mere