Læsetid: 2 min

ALT.DK: KLUMME OM LONGEVITY-TRENDS

Nøglen til et langt og stærkt liv findes ikke i diverse kosttilskud. Hvad kan vi bruge ekstra leveår til, hvis kroppen (og hjernen!) sætter begrænsninger for os? I stedet for at fokusere på trends, der m-å-s-k-e kan gøre livet længere, bør vi bruge vores energi, tid og penge på at sætte ind på vores kropslige pensionsopsparing dér, hvor vi får størst afkast på den helt lange bane.

Engang troede jeg ikke, man kunne blive ældre end 50. Det var nemlig så gammel, min mor nåede at blive, før hun døde af kræft. Det vækkede en angst for døden i mig, og jeg kan godt forstå, hvorfor så mange lige nu er optagede af, hvad de kan gøre for at forlænge deres liv.

Efter min mors død trænede jeg (for meget) og juicede (hele tiden). Jeg ville bevise, at i min familie kan man godt blive mere end 50 år. Men det var hårdt. Og slet ikke holdbart, for det var ikke forbundet med at gøre noget godt for mig selv. Det var derimod drevet af frygt. Frygten for at dø. Så jeg forstår interessen i longevity-trenden, men drivkraften bag den er jo netop…  at vi er bange for at dø.

Frygt er bare ikke den bedste drivkraft til at træffe gode (sundheds)valg på den lange bane. Og før vi kaster os over enkeltstående (og mere eller mindre evidensbaserede) trends, der måske kan lægge lidt til vores levetid, bør vi så ikke gøre noget ved de ting, som vi ved, trækker meget fra?

Læs resten af klummen på alt.dk her.

Mød Anna Bogdanova, adfærds- og træningsekspert

Jeg har de sidste 15+ år lært titusindvis af kvinder, hvordan de får skabt en regelmæssig træningsrutine med 5 minutters mikrotræningsbidder, der er målrettet både nervesystem og muskler, så de får adgang til meget mere styrke, frihed og energi i deres hverdag. 

Spørger du mig, er denne højeffektive træning den vigtigste investering i din fremtid.

Læs mere her

Explore my blog

HVAD ER DIN IDEALVÆGT?

HVAD ER DIN IDEALVÆGT?

Rigtig mange kvinder har et urealistisk billede af, hvilken vægt der er deres idealvægt. Få svaret på, hvad du i stedet bør have fokus på. Læs mere

DET ER IKKE SYND FOR DIG!

DET ER IKKE SYND FOR DIG!

Det er ikke synd for dig, når du træner efter dagsformen og måske er nødt til at skalere en øvelse eller træning ned. Det er derimod at træne klogt.  Læs mere