DEN ENE TING, SOM EN KROP RIG PÅ ERFARINGER HAR BRUG FOR, MIDT I HORMONELLE FORANDRINGER.

Jeg har kunder i alderen 18-86 år – så jeg er vant til at hjælpe kvinder komme styrket igennem alle livets faser. 

En rigtig stor del af mine kunder er over 40 og begynder at mærke de hormonelle forandringer, som finder sted op til og under overgangsalderen. 

De kommer til mig, fordi mange andre træningsformer og diæt-løsninger, er noget som en ung krop bedst kan holde til og se resultater af…

Men en krop, som har samlet på erfaringer fra søvnløse nætter, presset arbejdsliv, skilsmisser, sygdom, tab og alt dét, man oplever med alderen… 

…dén krop har nogle helt særlige behov for næring, bevægelse, restitution og forståelse.

Og indsigt i, at forskellig træning og madstrategier, i forskellig dosering, påvirker vores hormoner vidt forskelligt. 

 

Det skal så siges, at nogle har samlet på mange af den slags erfaringer allerede i en ung alder, så det er ikke forbeholdt kvinder over 40.

Flere og flere af mine kunder oplever, at hormonforandringer begynder at finde sted allerede midt i 30’erne. 

 

Og i dén krop, rig på erfaringer, virker det ikke længere at gøre de ting, som virkede engang.

Det betyder IKKE, at man så skal arbejde hårdere end før, for at holde sig i form indeni og udenpå.

Det betyder, at man skal gøre noget helt andet. 

 

Jeg fik en uopfordret mail fra en kunde, som har været i gang med min træning siden 2018 – og er stadig medlem i træningsklubben En Stærk Sag

Hun er 51 i dag. 

Hun ville gerne dele billeder af sin fremgang, fordi hun ved, hvor svært det var for hende at købe helhjertet ind på en tilgang som min, som på mange måder er i modstrid til alt, hvad vi i årevis har hørt om sundhed og vægt. 


”Dels for at vise at træningen virker og dels, at det tager tid.

Jeg har ikke restriktiv kost, jeg elsker søde sager, og det får jeg noget af hver dag (selvom jeg øver mig hver dag på at sige nej tak). Alkohol får jeg 1-2 genstande af om mdr. Ellers spiser jeg meget almindeligt!

Jeg håber, at mine billeder kan inspirere. Det ville gøre mig stolt at kunne være med til at formidle den her måde at gå til træning og sundhed på til andre!

Jeg er startet december 2018 med meget blid træning, og det har været en lang proces.

I 2018 havde jeg mange smerter i min krop og dårlig holdning. I dag har jeg stort set aldrig smerter og træner med 16 kg i swings – og “går tur” med 14+16 kg kettlebells i hver sin arm. 

Jeg har købt en hest og føler mig stærk og sund hver eneste dag.” 

 

Billedet til venstre er fra august 2020, billedet til højre er fra marts 2022: 

“Jeg sender dette, fordi jeg engang hæftede mig ved, at Anna sagde, at det er på ryggen, at man tydeligt/først kan se resultaterne”

Vægten er nogenlunde den samme ca. 67 kg. Og jeg er 168 cm høj.

Jeg er faktisk blevet en centimeter højere de sidste par år, fordi min holdning er blevet bedre.

 

Dette er IKKE en enestående tilfælde! 

På den ene side er det jo ikke den vildeste make-over, som du ser dem i annoncer på de sociale medier. 

På den anden side, kan du her se beviset på, at du med denne træning kommer til at føle dig og se yngre ud år for år – og ikke kun i 3-6 måneder ad gangen.


Hemmeligheden er ikke ét enkeltstående program eller øvelse. 

Det er kontinuerlig progression i træningen – og variation mellem faser med styrke, muskelopbygning, fedtforbrænding… 

Det er også, at alle 9 elementer af styrke bliver inkluderet i træningen – sansning, mobilitet, stabilitet, muskelkontakt, signalstyrke, muskel(gen)opbygning, energibalance, energitilgængelighed, arbejdskapacitet. 

Og den eneste ting, din krop, som har oplevet lidt af hvert, har brug for…

…er din TÅLMODIGHED. 

En krop, der ikke er vant til bevæge sig særligt meget eller alsidigt i hverdagen, vil have større tilbøjelighed til at få ondt, når du lige pludselig går fra 1.000 til 10.000 skridt, og måske endda med ekstra stødbelastning, hvis du sætter i løb eller laver 300 squats challenge fra dag 1. 

Et fordøjelsessystem, der er vant til at springe måltider over og primært få skånekost i form af skyr/A-38/tomater/agurker, vil have større tilbøjelighed til at få forstoppelse og måske hovedpine og ondt i kæberne, når du går all ind på proteiner og grove grøntsager. 

Giv dig selv tid og ro til at genopbygge dit fundament i form af bedre kropsfornemmelse, bevægelsesfrihed, stabilitet og muskelkontakt, inden du begynder at lægge vægt på eller skrue op for tempo og mængden af bevægelse. 

En af mine favoritundervisere, styrkecoach Gray Cook siger: “First, learn to move well — then move a lot”. 

Og ja, det er meget normalt at tænke: “Ej jeg har ikke tid til det her, jeg skal forbrænde mavefedtet nuuuu!” 

Men det er når vi lægger for hårdt ud, over evne, at vores rutine ender med at se sådan her ud:

“3 ugers fuld gas — 30 ugers ingenting”. 

Hvis du, som den kunde, der havde sendt mig sine billeder, accepterer dit udgangspunkt nu og her — og parkerer frustrationen over, at du hellere ville være et andet sted — så vil du kunne få en chance til at etablere en rutine, der virker for dig året rundt. 

Og så vil resultatet måske ikke være lynhurtigt — men til gengæld holdbart. 

Det langsommeste af det hele dog…

…ville være IKKE at gøre noget som helst, men bare vente, til du får overskud til at gøre alt det hårde og avancerede, som re-setter det hele på ingen ting — og SÅ kan du bare vedligeholde med moderat indsats. 

Vedligehold kræver færdigheder, og dem får du ikke på 3 uger — på samme måde som, at man ikke kan huske særligt meget af dét man havde læst op lige op til eksamen ;)


“30 ugers ingenting aka tilløb — 3 ugers fuld gas, som fikser alting” 
får dig altså heller ikke så langt. 

 

Så… start i dag. Gør dét du kan, med det du har. 

Jeg hjælper dig med at starte det rigtige sted — og viser den rigtige progression, så du kan blive ved med at skabe stabil fremgang. År for år. 

En Stærk Sag får du adgang til en lang række forskellige programmer med forskellige formuleringer (koncentrationer af de forskellige elementer af styrke) 


– og jeg og mit team hjælper dig med at vælge lige netop det rigtige program for dig i dén fase du er i lige nu, så du året rundt træner lige dét, som du har brug for.

Vi er blot ét klik væk i et lukket medlemsforum — og du kan altid låne lidt tålmodighed af os og de andre medlemmer, hvis din egen løber tør nogle gange :)


Vi har åbent for nye medlemmer netop nu. 

LÆS MERE OG BLIV MEDLEM

 

PS. Dét program, som er gæst på Årshjulet i En Stærk Sag lige nu, er Kettlebell Tornado – og kan for mange være en god accelerator af fremgang. 

Men vi rådgiver dig som sagt til lige netop dét, DU har brug for at starte med – med dine ressourcer, færdigheder, behov og preferencer.